nuffnang

Wednesday, April 28, 2010

tudung......

Salam.

Sy tahu sy bukan insan yg sempurna, ade jugak buat dosa sini sana tp kali ini sy ingin meluahkan ape yg terbuku di dlam hati...

Ape itu tudung??

mengikut kamus dewan edisi keempat kain tudung bermaksud kain penutup kepala atau muka perempuan.

kalo mengikut ape yg sy blaja dulu, kain tudung ialah penutup kepala bagi menutup aurat wanita dr rambut hingga ke paras dada... cuma muka ngn telapak tangan je yg ade kelonggaran ....

Syukur ... Alhamdulillah bg yg ikut.... takziah kpd yg belum...

tapi yg menyakitkan mata ialah ada sesetengah pihak yg pakai tudung.. .... tp bahagian lain terdedah.... contohnya yg pakai baju short sleeve.... kemudian yg pakai baju berjenis baby-t..... hmm.... nk bergaya tp x kena.... takpun mungkin tangan dia putih dan gebu kott???

satu lagi trend akhir zaman nie.... ade yg memberi definisi baru kpd tudung iaitu cukup takat tutup rambut je... yg lain biar nampak.... leher etc... kadang2 telinga pun terjuntai keluar.....

sy bukan apa, cuma nampaknya kita x memahami definisi aurat mengikut apa yg diputuskan oleh Al-Quran dan sunnah ... malah ada yg memberi takrifan atau pandangan tersendiri ttg aurat.... ish2....

“Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR.” (an-Nur: 31)

nk tegur, tp takut ... x pasal2 kita ditengking... x pun lebih merisaukan dibelasah atau dituduh cuba melakukan gangguan seksual... masyarakat zaman sekarang menakutkan.... huhu

3 comments:

sHiNo said...

SETUJUUU!!!

tanda2 kiamat makin dekat..

kat sini xde ikon LIKE pon.. cmne nak like post ni?? ehee

'Aliah Mohsin said...

setuju jugak!
thank you for this reminder. =)

Anonymous said...

tegur lah seadanya, supaya mereka sedar dan tak tercicir jatuh...itu yg terbaik! Islam itu cantik =)