nuffnang

Saturday, May 3, 2008

salam

Baru-baru isu kenaikkan harga barang terutamanya harga beras agak hangat diperkatakan. Harganya telah meningkat di antara 15-40 peratus. Walaupun, negeri Kedah diibaratkan periuk nasi negara, ia tidak terkecuali dari masalah ini. Kenaikkan yang paling tinggi bagi beras ialah dari RM 21 hingga RM 36.00 bagi 10 kg beras.

Beras merupakan barang kawalan yang telah diwartakan. Namun, kita lihat, tiada usaha diambil bagi mengekang kenaikkan harga komoditi yang mendadak ini. Kita akan melihat apa tindakan yang akan diambil oleh Kementerian Pengunna bg menghadapi kenaikkan komoditi tersebut.

Walaupun, harga beras naik, harga padi tetap sama. Harga racun naik, baja naik dan kos penyelenggaraan seperti pembajakan naik. Para petani yang penat-penat menanam padi, tidak mendapat pulangan yang sepatutnya. Mereka seolah-olah dipinggirkan dalam hal ini. Tanah sawah sekarang juga telah habis diambil dangan rakusnya bagi tujuan pembangunan.

Alhamdulillah, keputusan yang dibuat oleh MB Kedah bagi membekukan segala projek pembangunan dikawasan sawah dibekukan serta-merta adalah amat tepat sekali.

Kita berdoa agar setiap satu yang berlaku pasti akan ada hikmahnya nanti.

Wassalam..

No comments: